OnR-in-Gazet_juni2013

‘Doen waar je goed in bent’

De een ontwerpt websites, de ander weet alles van sociale media of van het managen van projecten. Zelfstandigen zonder personeel: hun werkplek is hun woning, ze hebben geen secretariaat en geen verkoopafdeling. Ze moeten het in hun eentje zien te rooien. Het zijn talenten die elkaar niet weten te vinden, terwijl ze veel voor elkaar zouden kunnen betekenen. En voor de samenleving. Daarom bedachten Lucas Povel en Jaap Klink de coöperatie ‘OndernemersRijk’. 

Ze komen uit de vastgoedsector en het bedrijfsmanagement. Daar werkten ze voor grote, internationaal werkende bedrijven. Waar harde cijfers belangrijker zijn dan de menselijke maat. Jaap Klink: ‘We wilden terug naar de lol van het ondernemen. Ons idee was: we huren een ruimte met faciliteiten voor zzp’ers. Een prettige werkplek waar je kunt doen waar je goed in bent en wat je graag doet. Waar je anderen vindt die voor jou kunnen doen waar je zelf liever niet mee bezig bent. Niet iedereen heeft nu eenmaal verstand van financiën, van grafisch ontwerp of van verkoopstrategieën. Zet ze bij elkaar en de ideeën komen vanzelf. Dat is co-creatie.’In bijna twee jaar tijd groeide OndernemersRijk tot zo’n 100 leden. Die betalen elk een maandelijks bijdrage van € 50. Wat ze gemeen hebben is dat ze geen scheiding maken tussen zakelijke, persoonlijke en maatschappelijke betrokkenheid. Winst is geen vies woord, maar ook niet het hoofddoel. Jaap Klink: ‘We dachten dat zzp’ers vooral werk zochten, huisvesting en ondersteuning. In de praktijk gaat het om ‘community’. Elkaar in levende lijve ontmoeten en samenwerken. Iedereen is bereid om elkaar te helpen en kennis te delen. Hoe ver je daarin gaat bepaal je zelf. Soms met een gesloten beurs. Maar als iemand het beter of sneller doet dan jij, kun je hem daar ook voor betalen. Dan hou je tijd over voor de dingen waar je echt goed in bent.’

Samenleven 3.0
Claire Hoogendijk is enthousiast lid: ‘Digitalisering verandert de manier waarop we leven en werken. Hans van Driel (universitair hoofddocent UvT) noemt dat ‘samenleven 3.0’. Geen grote bedrijven meer met hiërarchische verhoudingen, maar losse netwerken, kleinschalig en persoonlijk. Zo werken we ook bij OndernemersRijk. Voor mijn klanten bedenk ik communicatiestrategieën. Deze vertaal ik naar een helder plan en sla vervolgens een brug naar de uitvoering. Mede dankzij OndernemersRijk heb ik mijn netwerk uitgebreid. Hierdoor kan ik grote opdrachten samen verwezenlijken.’ De leden vormen een heterogeen gezelschap: verschillen

in opleidingsniveau, leeftijd en expertise. Daarbinnen bestaan weer verschillende werkgroepen, bijvoorbeeld rond huisvesting, maatschappelijk verantwoord ondernemen, energie of voedsel. Soms is het een gezelschap van mensen met expertise op een bepaald terrein, bijvoorbeeld online marketing. Die vullen elkaar aan, daar kan een nieuwe coöperatie uit ontstaan. OndernemersRijk streeft naar een gezonde verhouding tussen people, profit en planet. De coöperatie werkt als een netwerk van netwerken. Intern, ook extern. Zo is OndernemersRijk een kernpartner van het City Change Centre, de Bossche denktank voor maatschappelijke vraagstukken (zie: cccs-hertogenbosch.nl). Daar denken ze bijvoorbeeld mee over maatschappelijk gebruik van leegstaande bedrijfsruimtes. Jaap Klink: ‘Wethouders en de provincie willen dat de sociale sector en het bedrijfsleven meer samenwerken, maar het blijven gescheiden werelden. Wij voelen ons thuis in beide. Wij stimuleren sociaal ondernemerschap en we kunnen daar dus een wezenlijke rol spelen.’

 

dit bericht staat ook in de media