Zo haal je het meeste uit jouw webshop

Zo haal je het meeste uit jouw webshop

30 juli 2022 Uit Door Hyke

Het runnen van een webshop is geen gemakkelijke opgave en vergt dan ook veel tijd, geld en energie. Wellicht heb je door de pandemie het aanbod van jouw bedrijf van de fysieke winkel moeten verplaatsen naar de online omgeving om je business draaiende te houden. Het zal je daarmee niet zijn ontgaan dat het best lastig is om zo’n webshop goed in te richten, om deze bekend te maken bij het grote publiek, bezoekers te trekken en te zorgen dat de bezoekers een bestelling plaatsen. Toch is het runnen van een webshop, eventueel naast de fysieke winkel, echt een aanrader. Online is in en krijgt naar alle verwachting een nog grotere rol in ons dagelijks leven. Om de webshop tot een succes te maken en ook je online klanten goed te kunnen bedienen, zijn er een aantal zaken die je kunt doorvoeren.

Google Analytics

Zonder data kun je niet weten hoe je je webshop moet optimaliseren, je kunt dan immers geen conclusie trekken over hoe de webshop presteert en waar bezoekers afhaken. Dit is waar je Google Analytics voor kunt inzetten. Dit programma is gratis en zeer uitgebreid, je kunt er dan ook erg waardevolle inzichten uit halen. Je moet er echter wel voor zorgen dat je Analytics account goed is ingericht. Ga bijvoorbeeld na of je zelf rechten voor beheer per account hebt, daadwerkelijk alle pagina’s worden gemeten, de tracking code maar één keer op je website staat, filters zijn ingesteld, zoekopdrachten worden gemeten, ga zo maar door. Een ander handig programma van Google is de Google Tag Manager. Hiermee voeg je eenvoudig allerlei tracking codes aan de webshop toe om gebeurtenissen te meten.

Linkbuilding

Je hebt wellicht wel eens van linkbuilding is, maar wat het precies inhoudt is niet voor iedereen duidelijk.  Linkbuilding is een vorm van online marketing waarbij je backlinks van externe websites naar jouw website verkrijgt. Dit leidt, mits je het goed doet, tot een hogere waardering in Google en daarmee een hogere ranking op bepaalde zoekwoorden. Zo kunnen bestaande klanten en potentiële klanten jouw webshop beter vinden via Google. Hoe meer links naar je website verwijzen, hoe belangrijker je website door Google wordt gezien. Zorg er wel voor dat je hierbij niet de kwaliteit en relevantie van de links uit het oog verliest, dit is namelijk steeds belangrijker geworden.

Klanttevredenheid

Steeds meer mensen controleren de reviews van een product voordat zij deze bestellen. Het is dan ook van groot belang om je klanten zo tevreden mogelijk te houden. Dit doe je door de prijzen juist in te richten, de meest gangbare betalingsmethoden aan te bieden, gratis verzending en/of retour aan te bieden en de producten te voorzien van reviews. Daarnaast moeten klanten je bedrijf goed kunnen bereiken, zowel telefonisch als per e-mail of chat. Een korte reactietijd is hierbij erg belangrijk. Heb je zelf niet de mogelijkheid of capaciteit hiervoor, dan kun je bijvoorbeeld Bizziphone.com inschakelen. Deze telefoondienst helpt je om je klanten snel en professioneel te woord te staan en de klanttevredenheid naar een optimale score te brengen.